Belangrijke papieren en mailtjes
Als je administratie opgeruimd is, kun je alles wat met je geldzaken te maken heeft makkelijk terugvinden. Soms is dat nodig om geld terug te krijgen. Bijvoorbeeld belastinggeld van je bijbaantje of garantie van een apparaat dat kapot is.
Door belangrijke brieven en mails netjes te bewaren krijg je ook overzicht en dat helpt je je geldzaken in de hand te houden.
Hoe doe je dat?
Rekeningen ontvang je via de e-mail, via de post of via een website waarop je kunt inloggen (zoals bij telefoonabonnementen).
- Open je mail dagelijks
- Sorteer wat je wel en niet moet bewaren
- Gooi spam en reclame meteen weg
- Bewaar belangrijke papieren in een map met tabbladen
- Bewaar belangrijke mailtjes en digitale rekeningoverzichten in mapjes
- Betaal rekeningen meteen of zet een betaalopdracht klaar met mobiel bankieren
Ruim je post en mail minimaal één keer per week op. Dan weet je zeker dat je geen belangrijke papieren en mailtjes kwijtraakt en dat je alle rekeningen op tijd betaalt.
Controleer dagelijks je saldo en kijk of de afgeschreven en bijgeschreven bedragen kloppen. Overzichten van je bankrekening kun je eventueel printen en bewaren in map(pen) met de nieuwste overzichten bovenop. Je kunt die overzichten ook op je computer of in je mail bewaren.
10% van de scholieren vindt het moeilijk om belangrijke post en papieren netjes te bewaren
Belangrijke papieren en mailtjes
Voorbeelden van belangrijke papieren en mailtjes zijn:
- diploma’s
- je arbeidscontract
- loonstrookjes
- belastingpapieren
- verzekeringspolissen
- contracten van bijvoorbeeld je mobiele telefoon
- rekeningen
- bankafschriften
- garantiebewijzen