gelezen x
Reclame: om te verleiden
Advertenties, commercials, sponsoring: reclame is overal. En de invloed van reclame is groot. Als je weet hoe reclame werkt, laat je je er minder makkelijk door beïnvloeden.
14% van de scholieren vindt het moeilijk om zich niet door reclames te laten verleiden
Reclamemakers zijn uit op jouw geld
Voor je het weet heb je iets gekocht omdat je het van tv of sociale media kent en niet omdat je het nou zo nodig had. Koop daarom alleen iets als dat voor jou de beste keus is en als je het kunt betalen.
Vergelijk ook producten: wat is eigenlijk het verschil tussen die merkspijkerbroek en die goedkopere? Merken laten je graag geloven dat zij beter zijn. Maar dat is echt niet altijd zo.
Je betaalt voor een groot deel voor de naam. Reclame maken kost veel geld en die kosten moeten weer worden terugverdiend. Daar betaal jij aan mee als je een merk koopt.
Hoe werkt reclame?
Reclamemakers vertellen ons wie we kunnen zijn en hoe we ons kunnen voelen, door de kleding die we dragen of door de telefoon waarmee je belt. Producten worden aangeprezen met als doel dat je ze koopt. Maar of je dat doet, blijft natuurlijk je eigen keus.
Vormen van reclame
- Reclame op tv en radio
- Banners op twitter en Facebook
- Reclame in apps
- Advertenties in tijdschriften
- Proefverpakkingen
- Billboards en posters in bushokjes, op stations en langs de snelweg
- Producten of merken die in tv programma’s worden gepromoot of gebruikt
Bedrijven willen zo veel mogelijk die mensen bereiken waarvoor hun product is bedoeld. Zo zie je op een kinderzender geen reclame over wasmiddelen, maar wel voor speelgoed. En in tijdschriften voor jonge meiden kom je sneller reclame van make-up tegen dan in de Voetbal International. Dat gaat steeds verder: advertenties naast je mail, op Facebook en bij zoekmachines worden gefilterd op jouw profiel, zoektermen en onderwerpen.
Hoe denken reclamemakers over jongeren?
Reclamemakers zien jongeren als een doelgroep zonder vastgeroeste gewoontes. Het is voor reclamemakers een doelgroep die nog nadenkt over wie ze zijn en wat zij belangrijk vinden.
Jongeren laten dat bijvoorbeeld zien door bepaalde merken wel of juist niet te kopen omdat ze vinden dat een merk of product iets toevoegt aan hun persoonlijkheid. En daar maken reclamemakers handig gebruik van!