a a a
Reclame - Nibud voor Scholieren

Voor docenten

In de klas aan de slag met het thema geld?

Nibud.nl/scholieren in de klas

In samenwerking met

Blijf reclame de baas

Advertenties, commercials, sponsoring: reclame is overal. En de invloed van reclame is groot. Als je weet hoe reclame werkt, laat je je er minder makkelijk door beïnvloeden.

Jouw geld

Reclame is vooral uit op jouw geld. Voor je het weet heb je iets gekocht omdat je het van tv kent en niet omdat je het nou zo nodig had. Koop daarom alleen iets als dat voor jou de beste keus is en als je het kunt betalen. Vergelijk ook producten: wat is eigenlijk het verschil tussen die merkspijkerbroek en die goedkopere?

  • Bedenk voor je een product koopt wat de nadelen zijn.
  • Probeer na te gaan waarom je het product graag wil hebben. Heb je het echt nodig?

Hoe werkt reclame?

Reclamemakers vertellen ons wie we kunnen zijn en hoe we ons kunnen voelen, door de kleding die we dragen of door de telefoon waarmee je belt. Producten worden aangeprezen met als doel dat je ze koopt. Maar of je dat doet, blijft natuurlijk je eigen keus.

Filmpje: 'Reclame werkt' (Schooltv.nl)

Jongeren: belangrijk voor reclamemakers

Marketingspecialisten zien jongeren als een doelgroep zonder vastgeroeste gewoontes en met aardig wat te besteden. Het is voor reclamemakers een doelgroep die nog nadenkt over wie ze zijn en wat zij belangrijk vinden. Jongeren laten dat bijvoorbeeld zien door bepaalde merken wel of juist niet te kopen omdat ze vinden dat een merk of product iets toevoegt aan hun persoonlijkheid. En daar maken reclamemakers handig gebruik van!

  • Hoeveel logo's ken jij? In de gratis app Logos Quiz Game ontdek je of jij een kenner bent!

Wel de voordelen, niet de nadelen

Reclame laat vooral de mooie kanten van een bepaald product zien. De nadelen blijven onderbelicht: bijvoorbeeld dat een game in werkelijkheid lang niet zo spannend is als het lijkt. Of dat je ook nog elke maand abonnementsgeld moet betalen.

Merken: altijd beter?!

Dat doen merken je graag geloven. Maar dat is echt niet altijd zo. Je betaalt voor een groot deel voor de naam. Reclame maken kost veel geld en die kosten moeten weer worden terugverdiend. Daar betaal jij aan mee als je een merk koopt.

Filmpje: A-merken en huismerken in de supermarkt: wat is het verschil? (Schooltv.nl)

Reclame is overal

Spotjes op tv, radio en banners op twitter en Facebook, reclame in apps, advertenties in tijdschriften, billboards en posters in bushokjes en op stations. Of producten die in tv programma's worden gepromoot of gebruikt ('product en brand placement'): het zijn allemaal vormen van reclame.


Een voorbeeld van product placement

Bedrijven willen zo veel mogelijk die mensen bereiken waarvoor hun product is bedoeld. Zo zie je op een kinderzender geen reclame over wasmiddelen, maar wel voor speelgoed. En in tijdschriften voor jonge meiden kom je sneller reclame van maandverband tegen dan in de Voetbal International. Dat gaat steeds verder: advertenties naast je mail, op Facebook en bij zoekmachines worden gefilterd op jouw profiel, zoektermen en onderwerpen.

  • Weten hoe reclame wordt gemaakt? Kijk dan eens de making-of op welovereclame.nl.

2 miljoen

Zoveel reclamespots worden in een jaar tijd uitgezonden.

Test jezelf!

Test van Media Rakkers: in hoeverre ben jij media- en reclamebewust?

Start de test